Team Sky la Turul Franței 2018

O linie subțire și roșie între victorie și înfrângere

Trustul media Sky a fost cel mai mare sponsor din istoria ciclismului, atât la propriu – grație bugetului pe care l-a pus la dispoziția Team Sky, cât și la figurat – dacă ne uităm la obiectivele pentru care a ales să investească în acest sport. Odată cu retragerea sa, nu doar echipamentul în care pedalează Froome, Geraint, Bernal & Co trece pe roșu, ci și ecosistemul în care supraviețuiește ciclismul mondial.

Text de Elena Nicolae

Timp de aproape 10 ani, tot plutonul s-a uitat cu invidie la Team Sky. Cei mai titrați cicliști, cele mai bune condiții, cele mai importante victorii. Și cel mai frumos echipament : simplu, negru, cu doar câțiva (dar super-selecți) sponsori, așezați (în special în perioada Rapha) astfel încât să se potrivească milimetric cu linia albastră ce sugera distanța marginală dintre înfrângere și victorie, filosofia pe care s-a construit cea mai puternică echipă de ciclism din lume. Team Sky s-a lansat în 2010 cu ambiția de a câștiga primul Tur al Franței cu un ciclist britanic și de pune un milion de britanici de rând pe bicicletă. Primul obiectiv a fost atins încă din 2012, cu Bradley Wiggins. Pentru al doilea a fost nevoie de mai mult timp, dar rezultatul a depășit orice așteptări – ciclismul a devenit un sport urmărit și practicat de milioane de oameni în întreaga lume. Ajunge să dăm drumul la televizor pe Eurosport și să facem o comparație cu grila de acum 7 ani. Sau să ieșim la o plimbare.

Șase mari tururi în șapte ani

Crearea echipei a fost anunțată în 2009, cu BSkyB ca sponsor principal. Compania căuta un sport prin care să aibă impact. Legătura dintre Sky și ciclismul britanic începuse încă din 2008, cu o sponsorizare de un milion de lire sterile oferit echipei naționale de velodrom, imediat după Jocurile Olimpice de vară, la care britanicii excelaseră. Proprietarul trustului media, James Murdoch, a devenit fan al acestui sport în urma unei singure vizite pe velodromul din Manchester, casa Centrului Național de Ciclism. Discuțiile despre lansarea unei echipe britanice de ciclism de șosea, cu David Brailsford și Chris Boardman la cârmă, au început încă din vara lui 2008.

După victoria lui Wiggins în Turul Franței a urmat epoca Froome, care a câștigat patru Tururi, o Vuelta și un Giro, victorii cărora li s-a adăugat, în 2018, cea a lui Geraint Thomas în Marea Buclă. Șase mari tururi în șapte ani consecutivi. Acestor victorii li s-au adăugat altele în tururi de o săptămână sau competiții de o zi – Liege-Baston-Liege, Milano-San-Remo, Strade Bianche, Paris-Nisa, Tireno Adriatico, Tour de Dauphine și lista poate continua. Victoriile s-au văzut în bugetul oferit de Sky echipei: 14,6 milioane de lire sterline la lansare; 16,6 milioane în 2011, 21,4 milioane în 2012, pentru ca în 2017 să ajungă la 34,5 milioane – cel mai mare buget văzut vreodată în ciclism. Dar și în vizibilitatea oferită de cicliști sponsorilor – conform unui studiu comandat de Cyclingnews.com și realizat de Repucom, Team Sky a oferit sponsorilor o expunere media evaluată la peste 550 de milioane de lire, cea mai înaltă valoare înregistrată vreodată de o echipă profesională.

Milioane de oameni pe bicicletă

Team Sky a schimbat competiția, controlând cursele, preferând siguranța victoriei în fața spectacolului oferit de risc – lucru condamnat de fanii ciclismului; a schimbat felul în care se antrenează cicliștii, impunând tot felul de protocoale și proceduri de care ceilalți inițial au râs, dar care între timp au devenit regulă (cum ar fi încălzirea pe trainere, înainte și după contrantimp) și a schimbat atitudinea oamenilor obișnuiți față de ciclism – pe drumuri sunt din ce în ce mai mulți oameni în Lycra care apreciază frumusețea și avantajele oferite de sportul pe două roți. Au ajutat și campaniile realizate de Sky cu mesajul #LoveCycling, cum este și seria Mini Team Sky:

„Cred că numărul oamenilor care au început să pedaleze ca rezultat al implicării Sky în ciclism este cea mai mare moștenire pe care o lasă acest sponsor”, a mărturisit Chris Froome, cel mai titrat ciclist al generației sale. Anul acesta plănuiește să câștige al cincilea Tur al Franței, ceea ce l-ar pune într-o companie selectă formată din doar patru oameni – Miguel Indurain, Jacques Anquetil, Bernard Hinault și Eddy Merckx. „Cei aproape 10 ani alături de Sky reprezintă o epocă importantă nu doar pentru noi, ca profesioniști, ci și pentru entuziasmul și vâlva care s-a creat în Marea Britanie în jurul cislismului”, a adăugat el.

Cele mai dragi amintiri ale sale în culorile Sky? Felul în care a câștigat Giro 2018 și victoria de pe Mont Ventoux în 2013. Froome este ciclistul de la Team Sky care a oferit cel mai mult înapoi sponsorului principal al echipei – în primăvara lui 2018 deținea tricourile galben, roșu și roz, după ce a câștigat consecutiv toate marile tururi – Le Tour 2017, Vuelta 2017 și Giro 2018.

O veste bună, dar nu prea

În aceste condiții, vestea retragerii Sky a căzut ca un trăznet, la final de 2018. Analiștii vedeau trei variante de ieșire din impas – echipa găsește un sponsor pe măsura Sky și își continuă nestingherită activitatea; echipa găsește un sponsor mai puțin generos ca Sky și se adaptează noilor condiții; echipa nu găsește niciun sponsor, iar cicliștii își caută alte echipe. Nimeni nu s-a gândit la varianta ca echipa să-și găsească un sponsor mai generos decât Sky. Poate pentru că, având în vedere numele acestuia, vestea pare mai mult o înfrângere decât o victorie.

Prezentarea oficială a Team Ineos, la Tour of Yorkshire, cu Jim Ratcliffe, Chirs Froome și David Brailsford.

Ineos, noul sponsor al vechii echipe Sky, este o companie deținută de cel mai bogat om din Marea Britanie, Jim Ratcliffe, și produce… plastic. În 2018, Team Sky a câștigat simpatia multor fani ai ciclismului după ce s-a alăturat, în timpul Turului Franței, campaniei Ocean Rescue, inițiată de sponsorul Sky. Angajamentul pe care și-l lua echipa era să reducă – ba chiar să elimine – plasticul de unică folosință, cum ar fi pungile în care sunt livrate echipamentele. În timpul Turului, cicliștii au purtat tricouri speciale, care aveau o orcă pe spate și îi scoteau în evidență în pluton, în special la filmările făcute din elicopter – orcile era mai mereu în față, controlând cursa. A fost una dintre puținele ocazii în care Sky s-a folosit direct de cicliști pentru a promova un produs propriu, în condițiile în care alți sponsori profită din plin de notorietate cicliștilor pe care-i finanțează, folosindu-i în reclame – Peter Sagan promovează echipamentele de bucătărie Bora, iar Marcel Kittel șamponul Alpecin. Oricum nimeni nu a perceput gestul ca pe un product placement, având în vedere scopul campaniei. Nobili până la capăt.

Iar acum vine Ineos și trage o linie – roșie – pe tricourile cicliștilor. Foștii fani Sky au răsuflat odată ușurați la gândul că echipa a fost salvată și încă o dată descumpăniți când au aflat prețul. Desigur, avem nevoie de plastic în viețile noastre, iar Sky nu e singura echipă finațată de un sponsor controversat (Direct Energy e finanțată de gigantul petrochimic Total; Bahrain Merida și UAE sunt finanțate de moguli arabi care încalcă drepturile omului). Dar majoritatea apreciem ciclismul pentru valori pe care le găsim din ce în ce mai rar în viața reală – curaj, reziliență, altruism, fair-play, grijă pentru propriul corp, respect și admirație pentru natură. Și avem nevoie de toate asta, pentru ca drumul să continuă să se întindă, în fața noastră. Așa că, în acest moment, nu pare foarte clar ce anume desparte linia roșie a Team Ineos.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *