Napo Cup UCI Class II si BT Faget UCI Marathon Series – ce nu te invinge te face mai puternic

Este impresionant cum echipa de organizare a evenimentelor Napo Cup UCI Class II, BT Faget UCI Marathon Series si BT Faget Trail Running au reusit sa antreneze atatea energii pozitive in desfasurarea acestor evenimente si totusi pana la urma sa nu fie perfect.

Atragerea unor sponsori de calibrul Bancii Transilvania si Blue Air poate fi trecuta tot la categoria rezultate notabile in cadrul evenimentelor de MTB si Trail Running de la Cluj. Prezenta numeroasa a sportivilor veniti din alte tari este de asemenea fantastica. La niciun eveniment de MTB din Romania nu am vazut sa vina atat de multi sportivi din alte tari.

Teoretic n-a lipsit nimic. Ar fi putut lipsi insa ploaia din noaptea de sambata spre duminica. Din cauza ei evenimentele din week-end-ul 29-30 aprilie de la Cluj au intrat intr-un con de umbra. Asta nu inseamna ca lucrurile vor ramane asa. Cu siguranta greselile facute la aceasta editie nu vor fi repetate in viitor. Cu aceasta ocazie s-a demonstrat inca o data ca administratorul unei situatii se poate descurca mult mai bine daca nu este 200% implicat afectiv. E ca in cazul dragostei: prea multa te orbeste si nu mai poti vedea in ansamblu.

Dar sa va povestim care a fost experienta noastra la Cluj.

Asa cum se intampla de cele mai multe ori cei doi membri foarte activi din cadrul echipei Bike FM, Mihai si Memo, au decis sa mearga la Cluj pentru a pedala la cursa de XCO, dar si la maraton. Nu neaparat traseele i-au facut sa mearga acolo. Inca de anul trecut aveau in plan sa mearga la competitii situate departe de Bucuresti insa fiind oameni normali, cu locuri de munca si familii, deplasarea spre un eveniment situat la cateva sute de kilometri distanta devine o problema. Asa ca au vrut sa experimenteze o situatie care ar putea deveni permanenta de acum inainte pentru concursurile ce se desfasoara mai departe de Bucuresti: au mers cu avionul la evenimentele de la Cluj. Ramanea problema cu transportul bicicletelor care a fost rezolvata cu amabilitatea echipei BikeXpert Racing Team, carora le multumim pentru ajutor si pe aceasta cale si le promitem ca vom mai apela la ei. 🙂

Memo: ” Daca n-ar fi fost sa merg cu avionul la Cluj cred ca nu m-as fi dus. Am avut avion sambata dimineata la 08:20 din Bucuresti. Am ajuns la locul de start din Cluj de la Muzeul Satului la ora 10:00, cu o ora inainte de inceperea competitiei. Prietenii de la BikeXpert imi pregatisera deja bicicleta. Dupa concurs m-am plimbat prin Cluj in asteptarea cursei de a doua zi, urmand ca duminica dupa concurs sa las bicicleta tot la BikeXpert Racing Team sa o aduca inapoi la Bucuresti, eu avand zbor inapoi spre Bucuresti luni dimineata la ora 07:00. La ora 09:00 dimineata eram deja acasa. Ma gandesc ca la cat de placuta a fost experienta aceasta in ceea ce ma priveste poate ca ii va inspira si pe altii.”

Munca in echipa la BikeXpert Racing Team

Sambata s-a desfasurat competitia de XCO de la Napo Cup UCI Class II pe un traseu destul de greu care in caz de ploaie poate deveni impracticabil. Bine ca n-a plouat sambata. S-a vazut ca s-a muncit mult la amenajarea lui iar parcurgerea acestuia a fost o placere chiar daca durerea s-a simtit in picioare inca de la prima tura. ( Avem informatii ca traseul de XCO amenajat de asociatia Clujul Pedaleaza va face parte dintr-un bike park care la sfarsitul anului 2018 va fi dat in folosinta. Asta inseamna ca traseul va avea fundatie de nisip si va fi acoperit cu pietris astfel incat sa fie practicabil indiferent de conditiile meteo. )

Napo Cup UCI Class II a gazduit si prima etapa din Cupa Nationala de XCO, proiect initiat de Federatia Romana de Ciclism. Rezultatele primei etape pot fi consultate AICI.

Sambata seara in jur de ora 22:00 a inceput sa ploua in Cluj. Ulterior am aflat ca in acea noapte organizatorii au stat pe traseul unde urma sa se desfasoare competitia de a doua zi, BT Faget UCI Marathon Series, pana dupa ora 03:00 si l-au modificat pentru a evita zonele de argila care ar fi putut pune mari probleme concurentilor in conditiile in care a plouat toata noaptea. Traseul de maraton, care ar fi trebuit sa aiba 80 de kilometri a fost scurtat la 40.  Cel mai probabil, daca nu s-ar fi facut nicio modificare a traseelor n-ar fi fost probleme.

Concursul de maraton desfasurat sub egida UCI a fost anulat din cauza ca unii concurenti, cu sau fara voia lor, l-au mai scurtat. Decizia a fost luata impreuna de organizatori si comisarii UCI prezenti la eveniment, situatie in care nu mai putem discuta de punctele UCI puse la bataie. Cu siguranta ca decizia de la Cluj va fi dezbatuta la nivel international in forurile de specialitate pentru a trasa o noua serie de reglementari in situatii similare.

Nici in cazul celorlalti concurenti nu a fost foarte simplu: pe de o parte au fost probleme din cauza organizatorilor care nu au avut suficient timp sa instruiasca toti voluntarii de pe traseu, iar pe de alta parte vina a fost a unora dintre concurenti care nu au luat startul corect la categoria din care faceau parte. De exemplu, am vazut concurenti de la categoria 30-39 de ani care aveau startul programat la ora 12:00, dar ei au plecat la ora 11:30, unii constienti de acest lucru. Pe traseu unii concurenti au scurtat anumite portiuni doar pentru ca au vazut ca e posibil si nu-i vede nimeni. Insa au fost vazuti de alti concurenti care ne-au comunicat aceste aspecte. Nu dorim sa dam nume de concurenti sau sa punem filmari care atesta ceea ce am afirmat mai sus tocmai pentru a nu accentua aceasta zona de discutii. Ne dorim ca pe viitor sa existe ceva mai mult fair play chiar daca organizatorii, fiind surprinsi de o situatie care nu depinde de ei, asa cum a fost cazul ploilor de la BT Faget UCI Marathon Series, intampina dificultati in gestionarea unei situatii exceptionale. Consideram, ca datorita faptului ca iubim acest sport, ar trebui sa-i ajutam si nu sa-i incurcam.  Tocmai de aceea, vina nu este doar a organizatorilor care au fost pusi intr-o situatie care i-a depasit. Si lipsa de fair-play a condus la accentuarea problemelor.

Iata ca unul dintre concurentii veniti din Marea Britanie la Cluj si-a exprimat parerea despre experienta lui la cele doua evenimente. Si, am putea zice, ca desi l-a deranjat decizia organizatorului si a comisarilor UCI de a anula cursa de la categoria Elite unde era incadrat el, va reveni in Romania. CITITI RACE REPORTUL SAU AICI.

Insa la Cluj s-au intamplat si multe lucruri frumoase. Incluziunea sociala a fost marcata prin organizarea unor evenimente sportive dedicate exclusiv persoanelor cu dizabilitati. Atmosfera din zona de start/finish a fost permanent animata, foarte multi spectatori s-au aratat interesati de eveniment pe parcursul celor doua zile de concurs.

Transmisia live pe TVR a evenimentelor a fost apreciata de cei care si-ar fi dorit sa ajunga la Cluj dar din diverse motive au ramas acasa.

Toti concurentii de la Elite au primit urmatorul mail din partea organizatorilor, Clujul Pedaleaza, ceea ce arata ca asumarea unei greseli si incercarea de a o remedia sunt parte a unui examen de maturitate la care poti fi supus indiferent de cat de multe intentii bune ai:
„As you probably witnessed, last weekend saw a lot of mountainbiking action in Cluj. The NapoCup XCO and Faget Marathon are two events getting bigger and bigger each year. This is an important thing, which motivates me to challenge my and my organizing team’s limits. However, this year, not all things worked out as they should have.
As a big cycling fan, firstly, and an organizer, secondly, I know how an event can get hectic if just one single thing goes wrong and safety is the primary concern I am looking to take care of. Last Sunday, the participants’ safety was in peril and last minute decision had to be made. Bike riding is important, but its not more important than health or physical integrity. Unfortunately, last minute changes need a lot of attention on behalf of those responsible for the smooth working of things, and some persons were caught on the wrong foot by these demands. As all other persons, my staff and I are not perfect, and mistakes are made.
I believe Faget Marathon is a great race. I worked for months and months for this. It should have been an awesome event, where the riders’ skill and fitness would have set the ranking, and not an human error. However, one wrong move disturbed the right order of events. I am really sorry. Writing this letter is the last thing I wanted to do and thought I would ever do. Still, I think that just like a rider, it’s not about how many times you fall, it’s about how many times you get back in the saddle and ride on, more determined to learn from your and others’ mistakes. So, this being said, I hope you did not mind too much what happened and understand the situation. Most of all, I hope I will see you next year at the following edition of BT Faget Marathon. Maybe it will not make up for the dissapointment of this year, but for the next edition, we will provide free lodging and participation. It is our way of saying that this year was just an honest mistake.”
Cu alte cuvinte, toti concurentii Elite, straini sau romani, care au fost la aceasta editie la BT Faget UCI Marathon Series si vor reveni la editia din 2018 a evenimentului vor avea cheltuielile legate de transport, cazare, inscriere, etc. acoperite.

Partea buna este ca suntem convinsi ca la editiile viitoare nu vor mai exista astfel de probleme.

Kertesz Levente presedintele asociatiei Clujul Pedaleaza, organizator Napo Cup UCI Class II, BT Faget UCI Marathon Series si BT Faget Trail Running  ne-a declarat urmatoarele: „Sunt constient ca la aceasta editie au fost destul de multe lacune, desincronizari, dar nu doresc sa dau vina nici pe vreme, nici pe alte lucruri pe care oricat de calculat ai fi nu le poti anticipa si nici evita. Vreau doar atat sa spun ca: din momentul in care m-am hotarat  sa organizam concursuri m-am gandit la binele ciclismului, al sportului, pentru mine si prietenii mei ar fi mult mai usor sa luam bicicletele si sa mergem in drumetii asa cum am facut inainte, dar ne-am asumat ceva si dorim sa continuam. Cuvant pentru cei care doresc sa ne rupem gatul: acuma nu stiu cat este invidie, rautate, adevar dar pana la urma multi dau in noi fara a cunoaste realitatea din teren. Poate ne vom rupe gatul insa sunt multi altii care ne asteapta in fiecare an sa revenim pe la ei. Cine sunt ei? Copii de la anumite institutii, batrani, bolnavi pe care i-am ajutat din ceea ce avem noi si am reusit sa strangem, nu am batut pana acuma toba mare ca in cei 6 ani de activitate am donat peste 25.000 eur, atat pentru constructii de case pentru copii, cat pentru cumpararea unor echipamente pentru scoli speciale sau donatii pentru asociatii non guvernamentale. Deci daca noi ne vom rupe gatul si ei ar avea de suferit; ce pot eu sa va transmit cu toate piedicile si huiduielile, ma voi ridica si voi demonstra ca putem merge mai departe si invatand din greseli vom continua. „

Noua ne-a placut la Cluj si cu siguranta vom merge si la editiile urmatoare. Nu ne ramane acum decat sa-i felicitam pe organizatori pentru efortul depus in organizarea acestor evenimente chiar daca au fost si erori.

Felicitari sponsorilor si partenerilor angrenati in aceste evenimente: ” BT Faget Marathon nu ar fi fost posibil fără ei. Le mulțumim atât lor cât și vouă, tuturor concurenților și participanților!

Parteneri instituționali: Primăria și Consiliul Local Cluj, Consiliul Județean Cluj, Inspectoratul de Poliție, Inspectoratul de Jandarmerie, Casa de Cultură a Studenților, Salvamont Salvaspeo,

Parteneri: Banca Transilvania, Blue Air, Sports Timing, Omega Printing House, TVR Cluj, Infinity Trophy, Vivo,

Sponsori: Mega Image, X Curier, Coca Cola, Dorna, Hervis, Aegon, Ciuc, Brutăria Eldi, Scutul Negru, Roata Făget, Napolact, Nutrend, , Electrogrup, Continental, Maros Bike, Sprint Sports, Daisler Print House, Promelek, Perskindol, Boromir, Feleacul, Restaurant Sarea-n bucate, Crama La Salina, Dacia Plant, Bendkopp,

Colaboratori: World Class, Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj, Cert, Efect, West City Hotel, Eco Tera Clean, Serviciul de Ajutor Maltez, Derzelas, Ricomed, Madness UMF, Polartek, Visit Cluj, ” – Kertesz Levente

P.S. Suntem curiosi cine ar mai merge cu bicicleta daca ar fi sa ploua in fiecare zi timp de cateva luni. 🙂

P.P.S. Cu aceasta ocazie ne-am intalnit si cu colega noastra de redactie responsabila de ciclismul de sosea, Elena Nicolae, care locuieste la Cluj si ne-a aratat cateva parti foarte frumoase din oras. Multumim. 🙂

Credit foto: Portik Lorant Photography, Dan Leahu – Science in Sport Romania si Elena Nicolae – Bike FM.

Se vede clar ca lui Memo i-a placut